Havatorin infranosto-osaaminen pääsee oikeuksiinsa Kemin satamalaajennuksessa
Kemin Ajoksen satamaa laajennetaan erityisesti Metsä Fibren biotuotetehtaan tulevia tarpeita silmällä pitäen. Satamaan rakennetaan mm. uusi, yli 400 metriä pitkä laituri. Lisäksi sataman tuloväylä syvennetään 12 metriin. Havator on mukana uuden laiturin rakentamisessa YIT:n alihankkijana ja toimittaa mm. vaativat K- ja S-laiturielementtien nostot.
Satamien laajennushankkeet ovat hyviä esimerkkejä vaativista infrarakennushankkeista, joissa tarvitaan erikoisnosto-osaamista. Havator on Suomen suurimpana infrarakentamisen nostopalveluiden toimittajana ollut mukana vastaavissa projekteissa, mm. Rauman satamassa.
Laiturielementtien nostotyö on erittäin vaativaa, koska elementit pitää saada mereen millintarkasti. Elementit kevenevät veteen painuessaan, mikä tarkoittaa hyvin erilaista työtä myös nosturinkuljettajalle verrattuna ns. kuivan maan nostoihin.
Kemin sataman laiturielementtien nostotyössä käytettiin erityisiä, YIT:n vastaavia nostoja varten kehittämiä apuvälineitä. Mereen nostettiin 600-tonnisella Demag CC 2800 -telanosturilla 16 metriä korkeita K- ja S-teräsbetonirakenteita, jotka oli paikallaanvalettu satamassa. Niitä upotettiin tänä vuonna mereen yhteensä 49 kappaletta. K-elementit painavat 200 tonnia kappale, S-elementit 100 tonnia kappale. Elementtien nostot jatkuvat ensi kesänä, jolloin mereen upotetaan vielä 50 vastaavaa teräsbetonirakennetta. Elementtejä tullaan upottamaan mereen huima määrä, yhteensä n. 15 000 tonnia.
Vaativiin nostotöihin osallistui suuri määrä tekijöitä kaikilta projektiin osallistuneilta kumppaneilta. Työn aikana meressä oli huoltoalus miehistöineen. Huoltoaluksen avulla varmistettiin elementtien oikea sijoittuminen mereen. Paikalla oli lisäksi mm. sukeltaja, joka seurasi elementtien upotusta ja irrotti nostoapuvälineet elementeistä, kun ne oli saatu oikeille paikoilleen. Maissa puolestaan oli miehistöä niin nostoliinojen kuin superliftinkin kiinnitystä varten.
Nostot suunniteltiin vaativuutensa vuoksi erittäin huolellisesti. Havator oli mukana töiden esisuunnittelusta saakka, ja yksityiskohtaiset nostosuunnitelmat laadittiin asiakkaan ja muiden projektissa mukana olevien tahojen kanssa. Nostotyö tapahtui poikkeuksellisen lähellä rantaa, ja YIT varmistikin yhdessä Havatorin kanssa nostotyön turvallisuuden mm. asentamalla laiturimaaperään mittalaitteita mittaamaan reaaliaikaisesti mahdollisia penkereen muutoksia. Lisäksi käytettiin Havatorin toimittamia teräsponttooneja maan pintapaineiden hallinnassa nosturin alla.
Projekti jatkuu Havatorin osalta laiturin rakennustöiden edettyä pidemmälle. Hanke valmistuu loppukesästä 2023.
Aiheesta lisää:
Yle.fi: Kemin sataman miljoonainvestoinnit käynnistyvät toukokuussa
Yle.fi: Kemin sataman laajentamisen pääurakoitsijat on valittu
Lapin kansa: YIT tekee Ajoksen uuden laiturin ja Wasa Dredging ruoppaa satama-altaan (maksullinen artikkeli)
Kemin Satama Oy @LinkedIn: Kemin Satama Oy on valinnut sataman laajennushankkeen urakoitsijoita
Puumies-lehti: Kemin Sataman jätti-investoinnit käynnistyvät
Katso video Kemin sataman laiturielementtien nostosta!
Lisätietoja projektista:
Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö! Palvelemme kaikenlaisissa nostotöissä – mietitään yhdessä sinua parhaiten palveleva ratkaisu!
Myyntipäällikkö, projektit
matti.ruuska@havator.com
050 513 012
Palvelumme
Havatorin toiminnan lähtökohtana ja tinkimättömänä periaatteena on ”turvallisuus ensin”. Olemme kokenut ja osaava kumppani kaikkiin teollisuuden nosto- ja siirtotarpeisiin. Kattavan ydinpalveluvalikoiman rinnalla tarjoamme markkinoiden laajimman valikoiman asiantuntija-, suunnittelu-, valvonta- ja raportointipalveluita räätälöityinä teollisuuden tarpeisiin. Oli kyseessä nostaminen, erikoiskuljetukset, tunkkaus tai haalaus, yksikään haaste ei ole meille liian pieni tai suuri.