Kiiminkijoen vajonnut varasilta nostettiin Havatorin avustuksella

Kiiminkijoen ylittävä väliaikainen varasilta petti 4-tiellä syyskuun puolivälissä, kun tulvimisen vuoksi poikkeuksellisen korkealle nousseet vedet siirsivät sillan tukipilarin pois paikoiltaan. Kiiminkijoen varsinaisen sillan levennysurakasta vastaava Destia otti yhteyttä Havatoriin ja pyysi apua akuutin tilanteen korjaamiseen.

Havatorin tiimi tarttui toimeen nopeasti. Ensihätään korjaustyömaalle toimitettiin 400- ja 500-tonniset ajoneuvonosturit, jotka pystytettiin joen molemmille puolille vielä tapahtumapäivän iltana. Samaan aikaan alkoi työmaan riskien kartoitus sekä asiakkaan että Havatorin toimesta. Molempien osapuolien riskianalyysien jälkeen sillan pelastusyrityksestä kahdella nosturilla päätettiin luopua, koska se todettiin liian vaaralliseksi sekä ihmisille että koneille.

”Tällaisissa tilanteissa maltti on valttia. Hätäisiä ratkaisuja ei kannata tehdä, koska niillä voidaan pahimmassa tapauksessa aiheuttaa enemmän vahinkoa. Nostotöidemme suunnittelijat ovat erittäin kokeneita ammattilaisia ja tekevät vaativia riskianalyysejä päivittäin. Siksi on helppo luottaa heidän näkemykseensä parhaasta tavasta hoitaa tämänkaltaiset tehtävät”, kertoo Matti Simola, Havatorilla hankkeesta vastaava projektipäällikkö.

Yhden koneen ratkaisu

Eri ratkaisuvaihtoehtojen läpikäynnin jälkeen Havatorin suunnittelutiimi ehdotti nostotyön suorittamista yhdellä koneella, joka voisi nostaa koko sillan yhtenä kappaleena pois joesta paikkaan, jossa se voitaisiin korjata. Parhaiten työhön soveltui 750-tonninen telaristikkonosturi, joka saatiin tehokkaan työsuunnittelun ansiosta siirrettyä Haukiputaalle toiselta työmaalta nopealla aikataululla.

Nosturin ja siihen kuuluvien lisäosien siirtokuljetus hoidettiin yhteensä 26 ajoneuvoyhdistelmällä ja kolmella raskaalla lavetilla. Siirrettävää rautaa oli kaiken kaikkiaan noin 1150 tonnia. Laitteen siirto ja uudelleenkasaaminen toteutettiin ennätysajassa, vain neljässä päivässä.

Kunnolla mietitty, kerralla nostettu

Sillan nostoon päästiin huolellisten valmistelutöiden jälkeen 10. lokakuuta klo 9:30. Työ suoritettiin asiakkaan hyväksymien nostosuunnitelmien mukaisesti käyttämällä pelkkiä vaijereita, liinoja ja kettinkejä massiivisen nostopalkin sijaan. Näin työhön liittyviä riskejä saatiin alennettua ja nostoa helpotettua merkittävästi.
Nostosäde oli huikeat 44 metriä, ja nosturia peruutettiin yli 30 metriä, jotta joesta nostettu silta saatiin käännettyä ja laskettua turvallisesti suunnitellulle korjauspaikalle

”Nopea reagointi, ratkaisuhakuinen ote ja turvallisuus – siinä tämän projektin avainsanat. Se, että saimme tiukassa aikataulussa oikeat laitteet työmaalle ja nostotyön suoritettua turvallisesti ja esitettyjen suunnitelmien mukaisesti kertoo havatorilaisten ammattitaidosta. Vakuuttavaa tekemistä alusta loppuun”, toteaa Destian projektijohtaja Risto Lippo.

Käytössä koko osaamisarsenaali

Projektissa hyödynnettiin koko Havatorin osaamisarsenaalia suunnittelu- ja projektiosaamisesta kuljetus-, raskassiirto- ja nosto-osaamiseen.

”Tämä nosto oli yksi urani haastavimmista. Työ vaati erittäin tarkkaa suunnittelua, eri vaihtoehtojen monipuolista arviointia, useiden toimintojen synkronoitua työskentelyä sekä raudanlujaa toteutusammattitaitoa. Osoitimme erittäin vahvaa osaamista, ja kiitos onnistuneesta työstä kuuluu hienosti yhteen pelanneelle tiimille”, Havatorin Simola kiteyttää.

Korjattu varasilta nostettiin takaisin paikoilleen marraskuun lopulla ja Nelostien liikenne on palannut varasillalle.


Ota yhteyttä!

Palvelemme kaikenlaisissa nostotöissä – mietitään yhdessä sinua parhaiten palveleva ratkaisu!


Palvelumme

Havatorin toiminnan lähtökohtana ja tinkimättömänä periaatteena on ”turvallisuus ensin”. Suunnittelemme ja toteutamme työt yli 60 vuoden kokemuksella turvallisesti, luotettavasti ja tehokkaasti sekä rakentamisen että teollisuuden kohteissa. Oli kyseessä nostaminen, erikoiskuljetukset, tunkkaus tai haalaus, yksikään haaste ei ole meille liian pieni tai suuri.

LUE LISÄÄ PALVELUISTAMME