Pietarsaaren kaikkien aikojen raskain veneennosto

Koko komeudessaan 46-metrinen SY Christopher -superjahti saapui lokakuussa huollettavaksi Baltic Yachtsin telakalle Pietarsaareen, jossa alus nostettiin ja siirrettiin huoltohalliin Havatorin ammattitiimin avustuksella. SY Christopher on kaikkien aikojen raskain Pietarsaaressa nostettu alus.

Havator toimittaa projektikohtaisia raskassiirto- ja nostopalveluita maailman johtavalle edistyneiden komposiittijahtien rakentajalle Baltic Yachtsille. Englannissa Pendennis Shipyardilla 2011 rakennettu SY Christopher -jahdin nosto oli erikoistyö myös asiakkaalle, minkä vuoksi he kääntyivät jälleen Havatorin puoleen.

Nostotyö oli tavallista vaativampi aluksen alumiinirungon pehmeyden sekä aluksen koon ja painon takia: SY Christopher painaa 270 tonnia ja on 46 metriä pitkä. Se on alumiinirunkoisena raskaampi, kuin telakalla normaalisti nostettavat komposiittiveneet, jolloin telakan omaa nostokalustoa ei voitu hyödyntää. Työ piti sekä suunnitella että toteuttaa erittäin tarkasti, jotta tämä raskain telakalla ikinä nostettu alus saatiin turvallisesti siirrettyä huoltotyöhalliin.

Rohkea nostoratkaisuehdotus

Työtä valmistelevissa keskusteluissa Havatorin aluepäällikkö Peter Julin sekä projektivastaava Joni Ahola nostivat esille ajatuksen yhden nosturin käytöstä siten, että aluksen nosto toteutettaisiin liinojen ja levittimien avulla. Alusta ei koskaan aiemmin nostettu nosturilla, jossa on vain yksi koukku, ja sekä miehistö että asiakas suhtautuivat ehdotukseen varauksella. Alus on nostettu aiemmin huolettavaksi Baltic Yachtsin Service ja Refit osastolla Palma de Mallorcan telakalla erikois-lukkinosturin avulla, jossa on kuusi koukkua.

”Ehdottamamme ratkaisu kuulosti alkuun varmasti hurjalta. Minulla on kuitenkin kova luotto tiimimme osaamiseen ja uskalsin siihen nojaten ehdottaa tällaista asiakkaalle uudenlaista siirtokokonaisuusratkaisua”, kertoo Julin.

”Meillä on erittäin vakuuttavaa osaamista nosto- ja siirtoapuvälineiden käytöstä ja luovien, mutta silti turvallisten ja toimivien ratkaisujen toimittamisesta, eikä tämä projekti ollut siinä suhteessa poikkeus”, Ahola jatkaa.

Suunnittelusta toteutukseen

Erittäin tarkasti ja selkeästi tehdyt suunnitelmat vakuuttivat asiakkaan Havatorin osaamisesta: töihin lähdettiin yhdessä ankkuroitujen askelmerkkien mukaisesti.
Nostotyössä olennaiset levittimet olivat käytössä Ruotsin puolella, mistä ne siirrettiin Mäntyluotoon ja kasattiin sopivaan mittaan valmiiksi. Samaan aikaan asiakkaan pyynnöstä tehtiin vielä kertaalleen vahvuuslaskennat palkistosta.

Nostoa varten suunniteltu siirtokuljetuksen pukkirakenne oli normaalista poikkeava: aluksen köli sulki veneen keskikohdan, minkä vuoksi siirtotyössä käytettiin kahta erillistä SPMT-lavettia yhden täyspitkän sijaan. Molemmille laveteille varattiin lisäksi erikoisratkaisuna oma Powerpack.

”Omaperäinen nostoratkaisu toimi. Vaikka meidät vakuutti erinomaisesti tehty ja esitetty nostosuunnitelma, Havatorin tiimin tavaramerkiksi muodostunut ammattitaito näkyi läpi koko siirtoprosessin. Olimme erittäin tyytyväisiä palvelukokonaisuuteen”, kommentoi Tommy Björklund, Baltic Yachtsin tuotantopäällikkö.

SY Christopherille tehdään Baltic Yachtsin telakalla talven aikana täydellinen peruskorjaus, johon sisältyy mm. uusien tiikkikansien asennus sekä erilaisia maalaustöitä. Alus lasketaan takaisin vesille ensi keväänä, juuri parhaan kesäsesongin alkuun.


Ota yhteyttä!

Palvelemme kaikenlaisissa nostotöissä – mietitään yhdessä sinua parhaiten palveleva ratkaisu!

Ahola Joni

Operations Manager, Projects
joni.ahola@havator.com
050 395 5566


Palvelumme

Havatorin toiminnan lähtökohtana ja tinkimättömänä periaatteena on ”turvallisuus ensin”. Suunnittelemme ja toteutamme työt yli 60 vuoden kokemuksella turvallisesti, luotettavasti ja tehokkaasti sekä rakentamisen että teollisuuden kohteissa. Oli kyseessä nostaminen, erikoiskuljetukset, tunkkaus tai haalaus, yksikään haaste ei ole meille liian pieni tai suuri.

LUE LISÄÄ PALVELUISTAMME