Yksi Suomen vanhimmista rautatiesilloista purettiin kahdella nosturilla Turussa
GRK Suomi Oy rakentaa Kupittaa-Turku-ratahankkeen uuden ratasillan. Urakka on osa Väyläviraston laajaa hankekokonaisuutta, jossa rakennetaan muun muassa kaksoisraide Kupittaan ja Turun rautatieasemien välille. Havator hoiti vanhan ratasillan purkunostot asiakas GRK Suomi Oy:lle kahdella ajoneuvonosturilla.
Aurajoen ylittävä ratasilta on yksi Suomen rataverkoston vanhimmista. Vanha silta nostettiin pois uuden tieltä kolmessa noin sadan tonnin painoisessa osassa kahdella ajoneuvonosturilla. Havatorin toimittamaan palvelupakettiin sisältyi myös nostosuunnittelu, joka aloitettiin useita kuukausia ennen huhtikuussa alkaneita nostotöitä.
”Projektiin sisältyi kolmen isomman taakan noston lisäksi myös pienempiä nostoja. Poisnostettujen siltapalkkien paino oli sen verran suuri ja nostoympäristö sen verran haastava, että nostot piti suunnitella vastapainoja myöten yksityiskohtaisesti”, kertoo myyntipäällikkö Olli Paavilainen Havatorilta. ”Meidän 350-tonnisessa Demag-nosturissa käytettiin 82 tonnin vastapainoja ja 400-tonnisessa Tadano-nosturissa 78 tonnin vastapainoja, mikä on melkoinen määrä rautaa.”
Nostopaikka oli haastava mm. jokirannan kantavuuden sekä alueella käynnissä olevien maansiirtotöiden vuoksi. Nostureita myös jouduttiin siirtämään nostojen välillä, jotta kaikki siltapalkit saatiin siirrettyä turvallisesti purkua ja poiskuljetusta varten.
Havatorin tiimiin kuului kaiken kaikkiaan kymmenkunta henkilöä myynnistä ja suunnittelusta työnjohtoon ja kuljetukseen. Projektissa nostureita kuljettaneet Tuomo ja Marko ovat konkareita, jotka selviävät kokemuksensa ansiosta myös vaativista infranostoista.
”Näin asiakkaan näkökulmasta nostot sujuivat hyvin ja aikataulussa. Kun kyseessä oli vaativa kahden nosturin yhteisnostotyö vaativassa paikassa, tarvittiin osaamista niin suunnitteluun kuin toteutukseen, ja sitä Havatorilta löytyi. Erityiskiitos ammattitaitoisille kuljettajille!” kommentoi Ville Lonka GRK Suomi Oy:stä.
Kupittaa–Turku-ratahanke parantaa raideliikennettä ja mahdollistaa osaltaan nopean Turku-Helsinki-junayhteyden toteuttamisen. Rakennustöiden odotetaan valmistuvan vuonna 2026.
Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö! Palvelemme kaikenlaisissa nostotöissä – mietitään yhdessä sinua parhaiten palveleva ratkaisu!
Aluepäällikkö, Etelä- ja Kaakkois-Suomi
jesse.vuorenhela@havator.com
050 477 1368
Lue seuraavaksi:
kesäkuu 2024
Rakennusteollisuuden nostot – Case Besthall
maaliskuu 2024
Raskassiirrot – Case Škoda Group
maaliskuu 2024